«باهِلی»؛متکلمی از مکتب بصره
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۹۳۳۶۲
ابوعمر سعید بن محمد باهلی، متکلم معتزلی مکتب بصره در قرن چهارم هجری قمری است.
گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آناـ بارها شنیدهایم که گذشته چراغ راه آینده است. این چراغ روشنگر مسیری است که به ساختن بنای تمدن ایرانی اسلامی میانجامد. چراغی که انوار روشنگرش حاصل تلاش صدها حکیم، هنرمند و فیلسوف مسلمان است که از قرنها پیش خشتبهخشت این بنای سترگ را روی هم گذاشتهاند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
با شما مخاطب گرامی قراری گذاشتهایم تا هر روز به بهانه عددی که تقویم برای تاریخ آن روز به ما نشان میدهد، به زندگی یکی از مشاهیر و بزرگان تاریخ کهن ایران و اسلام مختصر اشارهای کنیم تا بتوانیم پس از یک سال، با این انوار روشنگر چراغ تمدن و فرهنگ آشنا شویم. به این منظور هر روز صبح، بخشی از تاریخ کهن خود و افتخارات آن را مرور خواهیم کرد.
برای خوشهچینی از این خرمن دانش و فرهنگ، از جلد اول کتاب «تقویم تاریخ فرهنگ و تمدن اسلام و ایران» تألیف دکتر علیاکبر ولایتی که به سال ۱۳۹۲ در انتشارات امیرکبیر به زیور طبع آراسته شده، بهره بردهایم.
ابوعمر سعید بن محمد باهلی، متکلم معتزلی مکتب بصره در قرن چهارم هجری قمری است.
نسب وی را به صورت محمد بن عمر بن سعید نیز آوردهاند. از تاریخ تولد و نحوه زندگی وی اطلاع چندانی نداریم، همین اندازه میدانیم که در بصره متولد شد و همانجا پرورش یافت. از استادان وی تنها ابوعلی جبایی (متوفی 303ق) را میشناسیم. باهلی تا پایان عمر همواره همنشین استاد خود بوده، چنان که گفتهاند، جبایی عمده آرا و نظریات خود را بر باهلی املا میکرد و او مینوشت.
گویا باهلی شغلی در سپاه داشت و در اواخر عمر، برای اصلاح امور نظامیان بغداد به آنجا رفت و مدتی نیز در آن دیار ماند و سرانجام در 300ق در بغداد درگذشت.
در طبقهبندی تصنعی معتزله، باهلی را در طبقه نهم جای دادهاند. به گفته قاضی عبدالجبار، باهلی در علم کلام، اخبار، مواعظ، اشعار و تاریخ بسیار تبحر داشت و بیشتر وقت خود را صرف تبلیغ عقاید اعتزالی و موعظه مردم میکرد. وی در مواعظش از آیات، روایات، حکایات، لغت و شعر بهره میبرد و به همین سبب سخنش بسیار جذاب و دلپذیر بود و حتی گاهی ابوعلی جبایی را نیز تحت تأثیر قرار میداد.
باهلی با جبرگرایان مخالف بود و سر ستیز داشت و حتی از داعی جبرگرایی خود دوری میکرد.
باهلی آثاری از خود بهجا گذاشته که همه در علم کلام است. برخی از این آثار عبارتاند از:
1. الاصول الخمسة، که ابومنصور ماتریدی ردیهای بر آن نوشت؛
2. الاصول فی التوحید؛
3. اعجاز القرآن؛
4. التوحید که نسخهای از این اثر در دست نیست.
انتهای پیام/4104/
منبع: آنا
کلیدواژه: انتشارات امیرکبیر دکتر علی اکبر ولایتی تقویم تاریخ
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۹۳۳۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
رسانه های غربی می خواهند پیروان اهلبیت را خشونتطلب معرفی کنند
به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام و المسلمین رضا رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) که به دعوت مسلمانان برزیل برای شرکت در همایش بینالمللی «اسلام؛ دین گفتوگو و زندگی» به این کشور سفر کرده است، در حاشیه این همایش، در جمع علما و مدیران مراکز دینی آمریکای لاتین، با اشاره به جایگاه مکتب اهلبیت (ع) اظهار کرد: الحمدالله که خداوند ما را با مکتب اهلبیت (ع) آشنا کرد.
وی اضافه کرد: ما با اتفاق بزرگی مواجه شدیم که اسلام در عرصه اجتماعی و سیاسی حضور پیدا کرد. هیچکس فکر نمیکرد چنین اتفاقی رخ بدهد. با وقوع انقلاب اسلامی در ایران، فرصتی طلایی برای همه ایجاد شده است.
تبلیغات غربیها علیه مکتب اهلبیت (ع)
دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت (ع) افزود: امروز غول رسانهای در اختیار غربیها است، آنها در صدد هستند که پیروان مکتب اهلبیت (ع) را خشونتطلب معرفی کنند، حال آنکه مکتب اهلبیت (ع)، مکتب مهر و مهربانی است. همه حرفها برای این است که پیروان مکتب اهلبیت (ع) در مقابل زور میایستند، به همین جهت این نسبت را به شیعیان میدهند.
حجت الاسلام و المسلمین رمضانی با اشاره به تلاشها برای تحریف اسلام اظهار کرد: ما امروز با تحریف دیگری از اسلام مواجه هستیم. زمانی دشمنان با بیرون کردن کامل اسلام از عرصههای اجتماعی و سیاسی به دنبال تحریف اسلام بودند، اما اکنون غربیها به دنبال معرفی اسلام لیبرال هستند.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع)، وظیفه مهم مبلّغان دینی را معرفی مکتب اهل بیت (ع) دانست و تصریح کرد: اینگونه نیست که سخنان ائمه معصومین (ع) را به راحتی با خواندن چند حدیث بفهمیم. حضرت امیرالمومنین (ع) در روایتی فرمودند: «اَمر (شأن و امامت ما) سخت دشوارتر است؛ و کسی نمیتواند (چنان که باید) به آن اقرار کند؛ مگر مَلک مقرّب، یا نبیّ مرسل، یا عبدی که خداوند قلب او را برای ایمان خالص کرده است.»
حجت الاسلام و المسلمین رمضانی اضافه کرد: ما میخواهیم به دیگران بگوییم که اسلامِ اهلبیتی چیست. باید جوانان را با مکتب اهلبیت (ع) انس بدهیم.
رفتار پیروان اهلبیت (ع)؛ معرّف مکتب و اهلبیت (ع)
وی افزود: امام موسی صدر، جملهای دارد که خیلی زیبا است. او نقل به مضمون میگفت که اگر میخواهیم امیرالمومنین (ع) را به غیرمسلمانان معرفی کنیم، با خواندن تاریخ یا نقل آیات قرآنی ممکن نیست، چون آنها که قرآن را قبول ندارند. امروزه فقط از این طریق میتوانیم حضرت امیرالمومنین (ع) را به غیرمسلمانان معرفی کنیم که در رفتارمان، نماینده گفتار و کردار امام علی (ع) باشیم. حضرت امیرالمومنین (ع) در نهج البلاغه فرمودند: «وَ لکِن اَعینونی بِوَرَعٍ وَ اجتِهادٍ وَ عِفَّةٍ وَ سُدادٍ»؛ ولی مرا با پرهیزگاری و تلاش (برای پاک زیستن) و عفت و پیمودن راهِ درست یاری دهید. اگر امام علی (ع) به خوبی معرفی شود، محبوب عالم خواهد شد. اگر امام علی (ع) را درست معرفی کنیم، در دنیا چه اتفاقی میافتد؟ دیگر ظلم نخواهد بود، توزیع ثروت به صورت عادلانه صورت میگیرد، فقر نخواهد بود و اتفاقات بسیاری رخ میدهد.
کد خبر 6092999 سمانه نوری زاده قصری